Saturday, December 25, 2010

ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT BAGI LELAKI DAN WANITA.



ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT BAGI LELAKI : -

1 - Tidak terlalu nipis dan ketat sehingga menampak bentuk aurat.

2- Menutup aurat bagi lelaki dari pusat hingga lutut.

3- Pakaian tidak menyerupai wanita.


 Aurat lelaki dengan individu bukan islam sama seperti aurat lelaki dengan wanita yang bukan mahramnya ( yang diharamkan bernikah ) juga sebab tidak mahu timbul fitnah dalam hal agama islam dikalangan bukan beragama islam.




ADAB PEMAKAIAN MENUTUP AURAT WANITA : -


1- Menampakan muka sahaja.


2- Melabuhkan tudung menutupi dada.


3- Menutupi hingga pergelangan tangan.


4- Pakaian tebal, longgar dan tidak menyerupai seperti lelaki.


5- Memakai stokin.


Aurat wanita seluruh anggota selain daripada muka dan tapak tangan. Jika timbul fitnah seperti terlalu cantik wajahnya sehingga menimbulkan bermacam - macam fitnah maka sebaiknya wanita itu memakai hijab / burqa dan sebagainya. Aurat wanita islam dengan wanita bukan islam sama aurat seperti lelaki yang bukan mahramnya (diharamkan bernikah denganya ) kerana tidak mahu timbul fitnah dalam hal agama islam dikalangan bukan beragama islam.


Aurat merupakan perkara yang wajib dalam islam kerana tanpa menutupi aurat seolah - olah kita telah mencalarkan nama baik agama islam dalam diam - diam kita menghina agama islam. Jika tidak tutup aurat maka ibadah pun tidak sah seperti solat 5 waktu.


Lelaki dan wanita yang menutupi aurat maka jodohnya dikategorikan insan-insan yang terbaik dan dikalangan insan yang boleh membimbing kearah kebaikan dunia dan akhirat.

Dunia akhir zaman ini, bermacam-macam fesyen dikeluarkan dipasaran yang bercanggah dengan agama islam dan menjadi satu trend di ikuti, ada yang mahu popular tidak sedar bahawa dia itu agama islam. dimata manusia sehingga memakai pakaian yang dia sendiri tidak sedar dia gama islam. Manusia yang tidak menutup aurat maka seksaan akhirat menanti anda dengan berbagai seksaan menanti.


MUHASABAH DIRI KITA SEBELUM MUHASABAH ORANG LAIN.

TEPUK DADA TANYA IMAN.



Sekian terima kasih.


Wallahu aklam..

1 ulasan:

Putry Amouy said...

JOIN NOW !!!
Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
BURUAN DAFTAR!
dewa-lotto.name
dewa-lotto.com

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger